Saturday, November 26, 2011

Salam Maal Hijrah 1433 / 1 Muharram

Salam Menyambut Maal Hijrah tahun baru Masihi (1433) pada Ahad 27 November 2011, dan 1432 hijrah telah meninggalkan kita, byk kenangan yg akan kita semua tinggalkan.
 

Alhamdulilah kerana kita masih diberi peluang utk bernafas dan menikmati nikmat-nikmat dari MAHA PENCIPTA SEKALIAN ALAM. Apakah azam kita pd

tahun baru ini? Mungkin ada yg terlupa utk menyambut tahun baru hijrah sebab terleka dgn kehidupan yg sementara ini. Apapun marilah sama2 kita ingat mengingati kpd perkara yg membawa kpd sesuatu yg baik.

azam aku tahun ini:
- cuba membersihkan sikit demi sedikit kerak yg telah lama bertakhta di hati..
- berusaha menjadi insan yg lebih baik dari sebelum ini
- menjadi HAMBA ALLAH yg lebih taat dan patuh kpd segala perintah serta berusaha menghindari segala larangannyer
- menjadi org yg lebih penyabar dgn segala dugaan dan ujian yg menimpa dan sentiasa bersyukur dgn apa yg diterima.
-nk meningkat CGPA utk sem yg terakhir dan menamatkn pengajian diploma dgn cemerlang..
- lpas dip nk keje..lau de rezeki dpt dgree..p la dgree dlu...hehE

AMINNN..INSYAALLAH..MUDAH-MUDAHAN..

Wednesday, November 09, 2011

Bicara seorang lelaki MUKMININ

ya akhi..

bicaranya ialah,

lelaki biasanya TERPIKAT dengan wanita yang,

LEMAH LEMBUT...

BERBUDI BAHASA...

PEMIKIRAN MATANG

katanya lagi,

wanita jenis ini boleh dijadikan KAWAN dan KEKASIH,

jikalau lelaki terpikat dengan wanita kerana SEKSINYA...

lama kelamaan ia akan menjadi SEKSA..

bicaranya lagi..

ini kerana suami TAK SUKA isterinya kelihatan SEKSI di LUAR rumah..ia boleh menimbulkan fitnah dan penceraian..

selain fahami KELEBIHAN dan KESUKAAN lelaki itu wanita PERLU minta hajatnya kepada ALLAH S.W.T.

Saturday, October 29, 2011

AKU BUKAN BAIK



Memang, aku bukan baik. Apatah lagi nak dikatakan beriman. Jauh lagi nak capai tahap tu. Jauh lagi. Aku tak baik pun. Akhlak pun 


pincang. 


Aku ni insan lemah. Selalu sahaja lupa dan lalai. Memang banyak sangat kelemahan. Lain yang dicakap, lain yang dibuat. Cakap tak 


serupa bikin. Aku hina. Kalau aku cuba baiki perangai buruk yang itu, perangai buruk yang lain pulak terserlah. Macam kain buruk yang 


compang-camping. Ingin ditampal yang terkoyak di atas, di bawah pula carik. Ya. Serius. Aku tak tipu ni.

Aku memang terasa down sangat. Sangat-sangat down. Aku cuba ingat Allah di saat down gini. Aku cuba sedaya upaya. Itupun



 setelah dosa demi dosa aku buat. Aku rasa malu dengan Allah. Dosa pagi tadi yang dibuat, telah menyesal, menangis dan memohon


 keampunan Allah. Tengah hari, dosa lain lak yang dibuat. Belumpun istighfar memohon keampunan untuk dosa baru, petang dan malam hari terbuat 


pula dosa lain. Aku rasa, semua dosa yang aku buat, semua dosa besar. Semua dosa besar. Sebab tu, aku rasa sarat dan berat 


dengan dosa. Sebab tu hati aku tidak tenang. Aku langsung tidak tenang. Macam-macam aku cuba buat untuk fokus buat sesuatu, tapi aku 


tidak tenang. Semacam sesuatu yang hilang. Aku rasa losT.



Aku tahu aku banyak dosa. Aku sedar yang aku banyak buat dosa. Allah masih sayangkan aku, sebab tu dia hadirkan rasa sedih yang 



amat ini pada diri aku. Perasaan semua bercampur aduk. Aku ada ilmu, walaupun tak seberapa, tapi aku ada ilmu. Ilmu yang tanpa 


amal. 


Aku lah orang yang rugi itu. Aku masih sedar semua ni. Aku bingung. Titik.

Hubungan aku sesama manusia gagal. Gagal sebab putus tali hubungan aku dengan Sang Pencipta. Baik dengan Allah, maka dengan 



manusia pun akan baik. Itu lumrahnya. Ada yang kata aku juz porty in front of others. Yes. Aku angguk. Betul. Aku rasa aku kena 


muhasabah sentiasa. Setiap pandangan mata seseorang datang dari hati. Aku kena up ibadah aku kepada Allah. Aku kena struggle 


untuk ikhlaskan hati beribadah. Aku kena bersihkan hati kotor aku. Perlu ke aku kesah dengan hinaan orang pada aku? Pakaian 


menutup aurat menandakan kewarakan, selalu baca buku agama, selalu update yang baik-baik dalam blog, namun perangai sebenar


, macam setan. Perlu ke aku amik kesah? Perlu kan? Sebab itulah teguran dari orang yang sayangkan aku. Mungkin. Allah je yang tahu 


niat dia.

Oooohhh Ya Allah. Aku ingin keluar dari tampuk lama. Aku ingin keluar. Aku ingin menimba ilmu lagi. Aku dahagakan ilmu yang sebenar-



benarnya. Ya Allah. Aku ingin baiki diri aku. Aku rasa di sini bukan tempat aku. Aku mohon petunjuk dariMU Ya Allah. Tolonglah aku Ya


 Allah. Memang aku bukan baik, tapi aku nak jadi baik. Aku nak jadi baik. Aku nak jadi baik.

Aku takut untuk ke nerakaMU Ya Allah. Namun, aku tak layak untuk ke syurgaMU. Tiba-tiba, aku terasa hembusan bayu membelai



 lembut jasadku. Aku terdengar titipan halus suara kecil hati ku menyeru untuk kembali kepadaMU. Aku sedar Ya Allah, aku dengar. Aku


 takut ya Allah, jika maut menyergah insan berdosa sepertiku ini. Panjangkan peluang untuk aku bertaubat Ya Allah. Jangan sempitkan.


 Terasa aku semakin terarah. Terarah dan terarah. Hanya dengan mengingatiMU dalam tangis. Terima kasih ya Allah. Engkau sebaik-


baik tempat mengadu. Dan Engkau maha penerima taubat. Ampunilah aku Ya Allah. Faghfirli ya Allah 3x.

Thursday, October 27, 2011

OTAK



Ini ,namanya otak..Otak ini.....ada akal.Akal itu gunanya untuk berfikir.Itu yg membezakan otak kita dengan makhluk Allah yg lain.Jadi akal ni fungsinya untuk kita fikir baik buruk yg kita buat.Fikir balik takdir untuk kita tu,elok atau tidak.Kalau rasa tak elok kita boleh cuba ubah.Bukan semua takdir kita kena ikut je...Kalau kita ditakdirkan kamu jatuh kt tengah jalan.Takkan kamu nk terus terduduk kt situ smpai treler dtg? ada akal.Fikir.Kena bangun dan pergi dari situ.Kalau tak,mybe kena langgar....

P/S:  dh xde kje....hehehe

Friday, August 26, 2011

SUNSHINE...

the dimming sky's bleeding..tears flow on moon's wounded cheeks
i close my eyes and pray with ashes on my head..
i vow and cried,then come the sun..
i dream about fountain from beneath the earth..
rising freelyn and kissing the sky..
playing with the silent wind..
a new born land in sky's lulling arms..
heaven and earth reunited..

Saturday, August 20, 2011

Meraih Ketenangan Jiwa....

Assalamualaikum w.b.t.
"ketenangan jiwa"...yup...itulah mauduk atau topik yg aq nk bincangkan pada penulisan aq kali ni dan aku kongsikan bersama anda sekalian....ramai orang akan melakukan apa sahaja untuk meraih ketenangan jiwa....lihat je la orang2 zaman sekarang ni,..de yg sanggup minum arak entah berapa tan agaknyer dyeorng telan,macam2 jenis pil yg dyeorg sumbat kt mulut,dengan dadahnye lagi..selagi leh cucuk,kite cucuk la...asalkan kite tenang...last2 sendiri yg kiok...memg tenang teruslah gamaknyer...hehe..

pelbagai persoalan yg timbul dalam kehidupan dan rehlah kita di dunia Allah S.W.T. ini.Apatah lagi dalam dunia sekarang yg serba moden ni,banyak dugaan atau mehnah yg kita perlu hadapi,sampai boleh menyebabkn kecewa,stress yg melampau dan ada gak yg mati...dah tak pelik dah sume uh bagi kita....betol tak??..Faktanya,tiada seorang pun di muka bumi Allah ni yg terlepas dari persoalan hidup..

Kekayaan,Pangkat dan Kedudukan takkan mampu menghalangnya daripada berlaku.

Namun...islam itu sentiasa indah,tenang dan mudah...kerana itu islam memberikan kita cara untuk menyelesaikan permasalahan ini,dan ingatlah wahai saudara2 ku sekalian...TIADA ISTILAH STRESS BAGI SEORANG MUKMIN....Berikut adalah antara langkah2 atau cara2 yang ingin aq kongsikan bersama korang supaya kita dapat terapkan dan mengaplikasikannya dalam kehidupan kita sehari-hari...INSYAALLAH...:

1. MEMBACA DAN MENDENGAR AYAT2 SUCI AL-QURAN..

2. MENYAYANGI ORANG2 MISKIN DAN KURANG BERNASIB BAIK

3. MELIHAT ORANG YANG DIBAWAH,JANGAN LIHAT KE ATAS

4. JAGALAH HUBUNGAN SILATURRAHIM ANTARA KITA..DAN SESUNGGUHNYA ALLAH  MELAKNAT ORANG YANG MEMUTUSKAN PERTALIAN YANG TELAH TERJALIN

5. SENTIASA MENGUCAPKAN LA HAW LA WALA QUWWATA ILLA BILLAH kerana sumber ketenangan yg hakiki bersumber dari Allah.Oleh kerana itu kita perlu hadirkan Allah dalam apa jua situasi.

6. MENGATAKAN YANG BENAR SEKALIPUN IANYA PAHIT DAN MENYAKITKAN

7. TIDAK AMBIL PEDULI TERHADAP CELAAN ORANG LAIN ASALKAN APA YANG KITA LAKUKAN ITU BENAR2 KERANA ALLAH..

8. TIDAK MENGEMIS KEPADA ORANG LAIN...

9. JAUHILAH HUTANG...

10. ALWAYS THINK POSITIVE...

Sekian sahaja penulisan aq untuk kali ni...semoga ianya dapat memberi tafaqquh atau pengajaran buat kita bersama..

ALLAH YUBARIK FIK