create your own banner at mybannermaker.com!

Saturday, August 20, 2011

Meraih Ketenangan Jiwa....

Assalamualaikum w.b.t.
"ketenangan jiwa"...yup...itulah mauduk atau topik yg aq nk bincangkan pada penulisan aq kali ni dan aku kongsikan bersama anda sekalian....ramai orang akan melakukan apa sahaja untuk meraih ketenangan jiwa....lihat je la orang2 zaman sekarang ni,..de yg sanggup minum arak entah berapa tan agaknyer dyeorng telan,macam2 jenis pil yg dyeorg sumbat kt mulut,dengan dadahnye lagi..selagi leh cucuk,kite cucuk la...asalkan kite tenang...last2 sendiri yg kiok...memg tenang teruslah gamaknyer...hehe..

pelbagai persoalan yg timbul dalam kehidupan dan rehlah kita di dunia Allah S.W.T. ini.Apatah lagi dalam dunia sekarang yg serba moden ni,banyak dugaan atau mehnah yg kita perlu hadapi,sampai boleh menyebabkn kecewa,stress yg melampau dan ada gak yg mati...dah tak pelik dah sume uh bagi kita....betol tak??..Faktanya,tiada seorang pun di muka bumi Allah ni yg terlepas dari persoalan hidup..

Kekayaan,Pangkat dan Kedudukan takkan mampu menghalangnya daripada berlaku.

Namun...islam itu sentiasa indah,tenang dan mudah...kerana itu islam memberikan kita cara untuk menyelesaikan permasalahan ini,dan ingatlah wahai saudara2 ku sekalian...TIADA ISTILAH STRESS BAGI SEORANG MUKMIN....Berikut adalah antara langkah2 atau cara2 yang ingin aq kongsikan bersama korang supaya kita dapat terapkan dan mengaplikasikannya dalam kehidupan kita sehari-hari...INSYAALLAH...:

1. MEMBACA DAN MENDENGAR AYAT2 SUCI AL-QURAN..

2. MENYAYANGI ORANG2 MISKIN DAN KURANG BERNASIB BAIK

3. MELIHAT ORANG YANG DIBAWAH,JANGAN LIHAT KE ATAS

4. JAGALAH HUBUNGAN SILATURRAHIM ANTARA KITA..DAN SESUNGGUHNYA ALLAH  MELAKNAT ORANG YANG MEMUTUSKAN PERTALIAN YANG TELAH TERJALIN

5. SENTIASA MENGUCAPKAN LA HAW LA WALA QUWWATA ILLA BILLAH kerana sumber ketenangan yg hakiki bersumber dari Allah.Oleh kerana itu kita perlu hadirkan Allah dalam apa jua situasi.

6. MENGATAKAN YANG BENAR SEKALIPUN IANYA PAHIT DAN MENYAKITKAN

7. TIDAK AMBIL PEDULI TERHADAP CELAAN ORANG LAIN ASALKAN APA YANG KITA LAKUKAN ITU BENAR2 KERANA ALLAH..

8. TIDAK MENGEMIS KEPADA ORANG LAIN...

9. JAUHILAH HUTANG...

10. ALWAYS THINK POSITIVE...

Sekian sahaja penulisan aq untuk kali ni...semoga ianya dapat memberi tafaqquh atau pengajaran buat kita bersama..

ALLAH YUBARIK FIK



No comments:

Post a Comment